tisdag 12 oktober 2010

Syrabomb i skål - Kantarell & rotfruktsoppa

Från en link på taffel.se hittade jag detta recept på en svampig höstsoppa med äppelmust. Äppelcidervinäger är en regelbunden stammis hemma hos oss men jag har aldrig lagat mat med äppelmust så det var ju tvunget att prövas. Sen bev det såklart ett par justeringar, om de var till det bättre får förbli osagt.

Ingredienser (för en portion)
Kantareller ~12st stora
Jordärtskocka 5st
Palsternacka 1stor
Vitlök 2st
Äppelmust ~1.5dl
Buljong ~1.5dl- Här om dagen gjode jag en tuppbuljong som jag tänkte skulle passa utmärkt här.
Vatten ~1dl
Kryddor - chili, mortlad (torkad) timjan, salt & peppar

Tillredning
Mosa vitlökeken och hacka grovt. Stek kantarellerna med vitlök och salt i lite olja. När ganska mycket vätska har förångats lyfter man bort ut några kantareller för att använda vid servering. Lägg i de skalade och grovt delade rotfrukterna och tillsätt vätskor och kryddor. Låt koka i drygt 10min, tills de är färdiga. Mixa soppan slät och tillsätt lite mer vätska om det skulle behövas.

Servering & smak
Häll upp soppan och lägg på svamparna du tidigare la åt sidan. Vrid ett varv på pepparkvarnen och ringla också över lite olivolja. Jag serverade med ett saftigt ljust surdegsbröd jag bakade här om dagen.

En ingrediens från det länkade receptet jag avstod från att ha i är crème fraîche, då jag gärna skippar mjölkprodukter i mat när det går. I det här fallet får jag nog erkänna att det skulle ha satt pricken över î-et. Soppan blev god men äppelmusten gjorde den aningen syrligare är jag hade förväntat mig och jag tror att lite crème fraîch nog skulle rundat av den på ett behagligt sätt. Tyvärr hade jag ingen hemma så det var inte mycket att göra åt det. Funkade fint iaf!

2 kommentarer:

  1. Fats det är ju en väldig skillnad på äpplemust och äpplecidervinäger. :-)

    SvaraRadera
  2. ahh. Jag visste att det var nåt jag hade missat ;)

    SvaraRadera