måndag 11 oktober 2010

Med pippi på skrov - Tuppbuljong

Det började sina i frysens buljongsbestånd och jag tänkte att ett par tuppskrov nog skulle kunna ändra på det. Det tar lite tid att göra buljong men turligt nog kan inte detsamma sägas om arbetsinsatsen, som är nära nog obefintlig.

Ingredienser

Tuppskrov - jag använde två stycken
Lök 2st
Dragon - eller vilka andra kryddor man känner för
Pepparkorn ~10st
Jordnötsolja - eller annan olja som tål hög värm
Vatten - jag toppade upp en 5l kastrull

Tillredning
Lägg skroven på en långpanna och grilla i ugn på 200grader i ca 45min, vänd dem vid halvtid. Ta en stor kastrull, häll i en skvätt olja och hetta upp ordentligt. Skala löken och dela på hälften. Bränn på löken med den skurna sidan ner och lägg sedan i de grillade skroven. Häll i vätskan från långpannan, toppa upp kastrullen med vatten och tillsätt kryddorna. Koka upp och låt sen sjuda minst två timmar (min fick stå fyra). Sila buljongen och låt svalna. Portionera upp i plastburkar och frys in.
När de ska användas är det bara att ta fram och tina upp igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar