söndag 17 oktober 2010

En snacks från Mathias - Friterad rågsurdeg

Det här receptet kommer från Mathias Dahlgrens bok Det naturliga köket. De friterade snacksen kan ätas som ett alternativ till chips, eller som tillbehör i mat. Jag har en gång tidigare försökt mig på detta men så hade jag ingen spritspåse utan använde en fryspåse jag klippte av ett hörn på, men det fungerade inte särskilt bra. Det är viktigt att surdegen blir spritsad i en tunn stråle ner i oljan, annars hinner inte allt bakas och det blir degigt i mitten och bränt på ytan.

Mathias recept har aningens annorlunda proportioner och ger nästan tre gånger så mycket. Detta recept ger snacks en stor bunke snacks.

Ingredienser
Rågsurdegsgrund 50g
Rågmjöl 200g
Vatten 300g

Olja att fritera i - jag använde rapsolja.
Krydda - jag använde bara salt

Tillagning
Blanda samman ingredienserna och låt stå under plast i ca8h. Värm upp oljan till ca180grader. Det är ganska svårt att få oljan att hålla jämna värme och den kan lätt svänga rejält i temperaturen, så ha en stektermometer lättillgänglig att kontrollera med.

Ta en spritspåse med det tunnaste munstycket och häll i surdegen. Spritsa ner tunna strålar i oljan i omgångar. Jag tror jag friterade i ungefär 15 omgångar. Det får inte komma för mycket per gång för då klumpar det sig och blir degigt. Fritera tills de har en ljusbrun yta, det tar ungefär 1.5min. Låt rinna av på hushållspapper ordentligt innan det läggs över i en bunke. Häll kryddorna över snacksen och blanda runt.

Resultatet
Den här gången lyckades jag faktiskt väldigt bra och den friterade surdegen smakade väldigt gott. Några snacks som jag hade varlit lite dålig på att låta oljan rinna av från blev kanske lite väl oljiga i smaken, men på det stora hela väldigt lyckat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar