torsdag 14 oktober 2010

De svartprickiga myräggen - Quinotto med getost

Risotto är nog en av de bästa vardagsrätterna eftersom det är så lätt att göra och kan kombineras till något nytt nästan varje gång. Idag blev det 2/3 arborio och 1/3 quinoa, toppat med getost.

Ingredienser (för 2)
Arborioris 1.5dl
Quinoa 0.75dl
Buljong 1l - Jag använde tuppbuljongen jag gjorde i helgen
Vitt vin 1dl
Getost (chevré)
Selleri 1stjälk finhackad
Lök 1st finhackad
Smör & olja


Tillredning
Bryn selleri och lök i smör och olja på låg värme tills de börjar mjukna, det tar ca10 min. Öka värmen och tillsätt riset. Värm på riset i ett par minuter, tills det börjar bli lite transparent i ytan och tillsätt sedan vinet. Låt vinet koka in och tillsätt lite buljong. Buljongen tillsätts gradvis under tillagningen. När riset kokat ca 15min tillsätter man på quinoan.
De sista 10minuterna får man jobba en del med att mosa ut stärkelse ur riset. Jag brukar använda en kraftig träslev till detta. När riset är klart tar man av kastrullen och smular (eller snarare kladdar) ner getosten och rör runt. Spar lite ost att lägga ovanpå vid servering. Låt risotton vila ett par minuter innan servering.

Det blir bara så jäkla gott, inte mycket annat som behöver sägas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar