tisdag 26 oktober 2010

Japansk tisdagslarre - Misolax med bräserad pak chuy och ris

Undra om inte blocklax i ugn är en av de mest vanliga rätterna på middagsbordet idag? Det går snabbt att göra och smakar rätt gott så det finns ju inte så mycket att klaga på. På tisdagar har jag språkkurs och Ania brukar vilja ta en långpromenad efter jobbet, så då kan det vara bra med lite snabbmat. Detta är en lite Japaninfluerad variant som Ania lagade och den blev riktigt god. Jag tror faktiskt till och med att inspirationen till misomarinaden kom från tidningen Buffé. Så jäkla Svensson vi är ibland :)
Ingredienser
Lax filéer - Vi körde odlad norsk blocklax som var frusen a'la toapapper i plast
Soyapasta(miso) - Det finns olika men en mörk som fermenterat några år har lite roligare smak.
Tamari - vanlig soya funkar också fint
Sesamolja
Pay choy
Vitlök
Avokado
Finstrimlad gurka
Finhackad Purjo
Ris
Sesamfrön

Användarinstruktioner
Börja med att sätta på riset, det tar längst tid. Blanda miso, soya, sesamolja och lite vatten. Smörj in den tinade laxen och kör i ugnen i 15min på 175grader. Skär ner pay choy'n i stora bitar och bräsera (bryn först och koka sen i lite vatten) tillsammans med vitlöken.

När allt är klart, efter 20min, är det bara att sätta sig ner och njuta. Vi tog oss också ett litet glas Saké för att sätta pricken över i:et. Sakén hade jag fått tillsänd från en kollega i Japan för att jag hjälpte honom med en liten jobbgrej och det var lite speciellt att öppna den enorma 1800cl flaskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar