måndag 11 oktober 2010

Den asiatiska flyttfågeln - Panerad skogsduva med råris

Eftersom jag köpte två skogsduvor och det räckte med en för en måltid hade jag idag två bröst över att hitta på nåt skoj med. Jag kände för något asiatiskt och bestämde mig för att panera dem och ge dem lite soya glace och servera enkelt med lite ris.
En bekännelse; det var alltför jobbigt att äta råris med pinnar, så jag använde en gaffel.

Duva (för En person)
Duvbröst - en duva per portion
Maizena - vetemjöl fungerar nog också bra
Ingefära 3cm - finhackad
Vitlök 2st- finhackad
Soya 2msk
Socker 1msk
Äppelcidervinäger 2msk
Jordnötsolja - eller annan som tål hög värma.

Tillredning
Börja med att bena duvan, här är en video som visar hur. Strimla duvbrösten och täck dem med maizena. Hetta upp en stekpanna eller wok ordentligt och stek duvan i olja tills de har fått en fin yta. Lyft av dem och torka av med hushålspapper.

Bryn ingefära och vitlök ett par minuter och tillsätt en skvätt vinäger, lite soya och lite socker. Låt koka samman nån minut och lägg sedan tillbaks duvstrimlorna och värm på ytterligare ett par minuter.

Servering & smak
Jag serverade med basmatiråris och lite strimlade morötter och strimlad purjolök. Det smakade helt fantastiskt, men det skulle det säkert ha gjort också med ett annat kött än skogsduva. Soyan, ingefäran och sötman gjorde att den vilda smaken från duvan inte kom fram så tydligt, vilket kanske var lite synd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar