tisdag 5 oktober 2010

Alice i kryddlandet - Marocko'ish kalkonlasagne

Är man från Marocko säger man säkert VA? när man ser detta receptet och jag kan väl inte annat än instämma i att det inte är mycket Marockanskt här. Men jag inbillar mig iaf, utan att ha varit i Marocko, att kryddningen möjligtvis kan uppfattas lite Marockansk. Eller möjligtvis Indisk. Eller kanske helt enkelt ganska Svensk.
Ingridienser
Kalkonfilé
Lök
Morötter - finhackad
Sellerirot - finhackad
Plommontomater på burk
Hackad spenat - jag körde med fryst
Kryddor - kryddnejlika, cayennepeppar, kardemumma, korianderpulver, ingefärspulver, spiskummin, salt & peppar
Ägg
Mjöl till pastan - jag använde ca 70% stenmalet vete och 30% fullkorn
Mozarella

Såsen
Börja med att skära upp kalkonfilén i grova bitar och pulsa dem lött i en mateberedare. Hacka och bryn lök och kalkonfärs tillsammans med mortlade kryddor. Tillsätt sedan selleri och morötter och häll efter ett tag på tomaterna och en skvätt vatten. Lår sjuda runt en timme.

Tina spenaten separat. Vi tillsatte också en skvätt sojamjölk föe konsistensens skull.

Pastan
För en normalstor porslinsform med tre lager pasta använde jag två ägg och 200g mjöl. Blanda ägg, mjöl och en nypa salt till en deg och låt vila minst 30min i plastfolie. Kavla sedan ut till tre lakan.

Montering
Börja med ett tunnt lager kalkonsås och lite spenat och varva tre våningar med pasta emellan. Ansluta med att lägga ut lite mozarella på toppen.

Servering
Blev kanongott med en sallad och lite riven parmesan på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar