torsdag 7 oktober 2010

Råa tankeansträngnigar - Muffins på beta & råchoklad

Jag kände för att dra ihop ett snabbt sötbak ikväll men fantasin räckte inte mycket längre än till sockerkaksmuffin. Efter en snabb tankeansträngning kom jag fram till att det kunde vara kul att testa att hotta upp dem lite med lite rödbetor, salt och råchoklad.



Ingridienser
2dl Mjöl
2 Ägg
1dl Socker
2dl Rivna rödbetor
0.75dl Grädde - Funkar också fint med mjölk men vi hade ingen hemma.
75g Smör
1tsk Bakpulver
0.5tsk Vaniljpulver
30g Råchoklad i bit, grovhackad - funkar så klart också fint med en vanlig kaka mörk choklad.
Havssalt

Jag började med att skala och skära ner rödbetorna i lite mindre bitar och sen koka dem 5min innan jag rev ner dem. Jag är inte säker på att det är nödvändigt att koka betorna först men jag tänkte att eftersom muffins är inne ganska kort i ugnen vore det synd om de inte blev färdiga.

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulvet och vaniljpulver i en separat skål. Smält smöret och blanda med grädden. Blanda sedan samman allt i en större bytta och tillsätt sist rödbetorna, den grovhackade chokladen och en nypa salt.

Klicka ut i muffinsformar och strö över lite flingsalt och kör i ugn ca20min på 175grader.

De smakde helt fantastiskt. Tyvärr kom inte rödbetorna fram så mycket som jag hade hoppats men råchokladen och saltet funkade hur bra som helst. Råchokladen ger lite beska och ett och annat sporadiskt saltkorn ger en väldigt god smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar