torsdag 14 oktober 2010

En seriös nostalgitripp - Champinjon och räkcrêpes

Jag undrar om inte min favoritmat när jag växte upp var Findus frysta räkcrêpes, tre av dem i mikron så var det inte mycket annat man behövde för att bli glad. Dagens uppsättning var kanske aningen mer avancerad, men inte mycket. Det är ju trots allt ganska enkelt att slänga ihop några pankisar och lite fyllning.

Ingredienser (för EN, jag är fortfarande gräsänkling)

Pannkakor - egentligen är det här för mycket om man ska göra crêpes för en, men man kan ju knappast göra smet på mindre än ett ägg.
Ägg 1st
Mjölk 2dl
Mjöl 1dl
Salt
Olja & smör

Fyllning
Paprika 1/2
Champinjoner 6-7st
Räkor ~15st
Rödlök 1/2
Crème fraîche 0.75dl
Chili
Salt & peppar

Mozarella

Pannkakor
1-1-2 är nog bland det lättaste receptet att komma ihåg och det krävs knappast nån större intro till detta. Jag brukar slå i en skvätt olja i smeten och då behövs det bara en liten klick smör till den absolut första pannkakan. Detta var iof knappast nödvändigt idag eftersom jag bara gjorde två st.

Fyllning
Börja med att skala räkorna, så att det grisiga jobbet är avklarat. Skiva sen champinjoner tunt och hacka paprika och lök. Hetta upp en panna med lite smör och olja och börja med svamp, följt av lök och till slut paprika. När svampen har kokat bort lite vätska och paprikan börjar bli mjuk häller man på crème fraîche och blandar ner räkorna. Smaka av med salt & peppar.

Rulla ihop till paket och toppa lite mozarella. Jag vek in hörnen så att fyllningen inte skulle läcka ut i ugnen. Gratinera i ugn på 200grader i ungefär 12min.

Servering & smak
Jag gjorde två stycken stora crêpes och det blev på gränsen till att vara lite vulgärt mycket, men gott smakade det. Jag gjorde och en enkel sallad och toppade med lite av den kvarblivna mozarellan. Självklart åt jag framför TV'n.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar