lördag 16 oktober 2010

Rytmisk macka 1-2-3, 2-3, 4,4-4 - Salt surdegsbröd med råg

Jag har visserligen redan lagt upp ett recept på ett rågbaseret surdegsbröd här förut men jag slänger upp denna variant också. Jag tycker för övrigt att lyckats översätta proportionerna på ingredienserna till en hyfsat lättihågkommen rytm. 1-2-3, 2-3, 4-4-4


Surdeg
Här kommer den första delen i musikalen; 1-2-3
100g Surdegsgrund
200g Rågmjöl
300g Vatten
Blanda och täck med plast och låt stå 8-10h

Skållat råg
och här fortsätter det; 2-3
200g Råg
300g Kokande vatten
Häll vattnet över rågen och täck med plast och låt stå tillsammans med surdegen i 8-10h.

Degen
och de avslutande 4-4-4
Surdegen & den skållade rågen från tidigare
400g Rågmjöl
400g Vetemjöl special
400g Vatten (i ärlighetens namn använde jag 450g vatten, men det fungerar garanterat också med 400g)
20g Salt (ok saltet passade visst inte in i strofen)
Blanda allt ordentligt och täck med plast och lämna att jäsa 5-6h.

Efter brödet har jäst lägg upp i två formar och låt jäsa ytterligare ett par timmar.
Efter det har jäst klart kan man toppa brödet med lite roliga tillbehör om man vill. Jag använde flingsalt, pumpa- & solroskärnor samt lite vetemjöl (mest för estestiken).

Grädda
Sätt på ugnen på max i god tid (ca45min innan brödet ska in). Lägg in en långplåt långt ner som du kan slänga vatten på sen.

När man ställer in brödet ställer man ner temperaturen till 250grader och slänger in 1dl vatten på långplåten. Efter ca10min öppna ugnen för att släppa ut lite fukt och ställ ner temperaturen till 200grader. Ventilera ytterligare ett par gånger under gräddningen. När innertemperaturen på brödet är ca 98grader är det klart. Det tar runt 50min, lite beroende på dagsformen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar