tisdag 19 oktober 2010

Den fega fågeln - Kalkonbiffar, paprikasås och råris

Att göra biffar på fågel är jättelätt, i princip bara att blanda vad man tycker är gott. Visst kan man köpa färdigmalen färs men har man bara en köksassistent eller köttkvarn så behöver man inte det och det är ju så mycket trevligare att veta vad som faktiskt är i.

Kalkonbiffar (6st)
1st kalkonfile ca 300g
1 Ägg
0.5dl Maizena (kanske lite mindre, känn av)
Kryddor - mortlad nejlika, timjan, kardemumma, gurkmeja, spiskummin, chili, salt & peppar
1 Lök
2 Vitlökar
Paprikasås
2st röda paprikor
25g olja - Jag använde raps, men olivolja blir säkert också kanon
Chili
Salt & peppar

Råris

Kakonbiffar
Skär kalkonen grovt och pulsa den i mixern med löken. Jag tycker att det ska finnas lite textur i köttet så gör det inte för fint. Tillsätt ägg, mjöl och kryddor och blanda runt med en slev. Ställ in i kylen nån timme (kan så klart tillagas direkt om det kniper med tid).
Sätt ugnen på 130grader. Hetta upp en panna med olja och klicka ut sex stycken biffar i pannan med en sked. Stek dem så de får lite yta och ställ sen in pannan i ugnen i ca 20min.

Paprikasås
Ställ ugnen på 250grader. Dela paprikorna på hälfen och smörj in dem i olja och bränn dem i ugnen i ca 10min, de ska bli lite svarta i kanterna. Ta ut paprikorna och lägg dem i en plastpåse i 10min innan du pillar bort skalet med en kniv. Mixa alla ingredienserna med en mixerstav.

Servering och smak
Vi serverade med råris och en sallad med  minigurkor vi fått fatt på vid helgens bondens marknad.
Det smakade gott men både såsen och biffarna saknade tyvärr lite stuns. Jag hade nog fegat lite för mycket med chilin så det borde vara lätt att råda bot på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar