söndag 10 oktober 2010

Cappuccino rosso - Kaffe med rödbetsmjölk

Jag tog en tur på stan och tittade förbi Solde för en kaffe. Dan jobbade den dagen och han föreslog att jag skulle skriva nåt om kaffe här och jag tänkte ta honom på orden och göra ett litet experiment, som troligtvis ligger ganska långt från vad han hade i tanken. Min idé var att prova att smaksätta mjölk och sen göra cappuccino på den.

Jag tänkte börja lite smått med att prova att göra rödbetsmjölk. Jag provade faktiskt att göra morotsmjölk för ett par veckor sen men det var lite knepigare än jag först trott och efter två försök så skrinlade jag experimentet. Alltså fram tills igår.

Jag kan ju börja med att redovisa vad som inte fungerar. Att låta mjölk kalldra över natten ger i princip ingen som helst smak alls. Då återstår alltså att låta mjölken dra till sig smak under värme.

Jag hade en grov aning om vad jag skulle förhålla mig till, men lite vetenskapapliga efterforskningar klargjorde det ytterligare (info nedan kommer från boken Laga Mat av Östen Dahlgren):

Mjölk har tre proteiner (globumin, albumin och kasein). Albumin finns bla i ägg och börjar koagulera vid 65grader. Vid 75grader börjar den där typiskt kokta mjölkdoften att uppstå (nu pga att globuminet sönderdelas). Baserat på denna vetenskap-light satte jag en övre gräns på 60grader. Varmare än så fick inte mjölken bli för då skulle den ändra karaktär för mycket.

Den första gången jag provade det underskattade jag hur temperaturen långsamt kryper upp även med värmen på plattan lågt ställd och när jag vände ryggen till såg jag några elaka bubblor bildas på ytan och då var det bara att konstatera att den satsen var förstörd.

Denna gången var jag ännu mer försiktig och jag lyckades till slut få till en mjölk med en mycket distinkt smak av rödbeta. Så här gick det till;


Rödbetsmjölk
Skala och koka rödbetorna lätt i vatten. De behöver inte vara helt genomkokta. Häll av vattnet och låt betorna svalna. Häll nu på så mycket mjölk du vill smaksätta och sätt plattan på lägsta värme (ettan) och lägg på ett lock.

Låt mjölken komma upp till ungefär 50grader och ta sen av locket. Med locket på kommer temperaturen att krypa över 60grader även på lägsta värmen, jag upptäckte detta när jag tog av locket och mätte 58grader och på väg upp och jag snabbt tog kastrullen av pannan.

Låt mjölken och betorna dra i 5-8h och sila sedan mjölken. Klart!
Cappuccino Rosso
Jag har precis uppgraderat espressomaskinen tidigare i veckan och inte hunnit köra in mig på mjölkskummningen ännu så jag var lite nervös när jag skulle prova, jag hade tyvärr bara gjort tillräckligt med mjölk för två försök i lilla 3dl kannan.

Även om inte latte arten blev av någon större världsklass så lyckades jag iaf producera två stycken rödbetscappuccino. Hur smakade det då? Det som låg i kvarnen var ett ultrasött kaffe från J&N som heter Kebado Dara. K.D smakar kanongott som espresso, men jag tror att jag gärna skulle ha valt ett lite kraftigare kaffe till min rödbetsmjölk, då det blev aningen för sött för min smak. Men visst fanns rödbetorna där i koppen och det såg ganska kul ut med den röda mjölken.

Betyder nu detta att det blir rotfruktscappu på morgonen framöver? Knappast! Men om jag hittar en kul kombination som fungerar kan det vara ett roligt inslag i en middag när man har lite gäster på besök. Jakten fortsätter.

3 kommentarer:

  1. Imponerande och läskigt på samma gång! Mer sånt här Joakim!

    SvaraRadera
  2. Ania tyckte det såg überromamtiskt ut med en rosa cappuccino. Om jag hade tänkt till lite från början hade jag kunna säga att det var ett slag för kampen mot bröstcancer, nu får det bli en efterkonstruktion. Borde inte Solde ha en rosamjölkendag, det behöver ju inte va med rödbetssmak?

    SvaraRadera
  3. Wow, trägen vinner. Och fint blev det ju!
    :-)

    SvaraRadera