lördag 2 oktober 2010

Det nappar på ICA - Seabream med pumpa och selleripesto

Jag sprang på ett par flirtiga Seabream's på ICA som jag bjöd med dem hem på en bit mat. I förmiddags var vi också på bondens marknad och lyckades att scora rotselleri med blasten kvar på och den ska ju tas tillvara på nåt sätt, så en pesto fick det bli.
Vi har ätit ganska mycket pumpa på sista tiden men säsongen är ju så kort och de är ju så fina, så det gäller att passa på. Lite TP info är att pumpa är en gurkväxt (och squash på engelska).

Ingidienser

Fisk
Seabream
Marinad - citron, rosmarin, timjan, salt, peppar, olja

Pumpasallad
Pumpa - vi använde en röd slät variant som jag tyvärr inte kan komma ihåg namnet på, men det är supergod.
Pesto enligt nedan

Pesto
Rostade pumpakärnor
Finhackad blast från rotselleri - självfaller funkar det jättebra med persilja, basilika eller liknande.
Salt
Parmesan
Finhackad ungstillagad vitlök
Olivolja
Salt & perppar

Preparering

Pesto
mortla pumpakärnorna och blanda med resten av ingridienserna. Smaka av med salt & peppar

Pumpasallad
Skär upp pumpan grovt och smörj med lite olja och tillaga i ugn i ca 30min på 200grader. Lägg också med vitlöksklyftorna till peston. Blanda pumpan med peston. Vi toppade också med lite granatäpple för att få in lite friskhet.

Fisk
Rensa firren och ge den ett par snitt på sidorna så att kryddorna kan komma in. Den kan gärna tillagas med huvudet på men eftersom Ania tycker det är lite läskigt med ögon så genomförde jag en dekapitering och passade samtidigtt på att avlägsna fenorna. Tillaga i ugn på 225grader tills den är klar, det tar runt 15minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar