onsdag 6 oktober 2010

Gåtan om den okända småfågeln - Kricka med rot i ugn

Det är inte alltid det går som man vill, men man lär av sina misstag.

Det började med att jag var nere hos vilthandlarn för att se om det möjligtvis gick att få tag på rapphöna. Nån rapphöna hade de inte och det var allmänt ganska ont om fågel men de hade ett litet fjäderfä de sa hette Krika och jag är inte sen att pröva nåt nytt så jag gick hem med tre små Krikor. Jag blev ju lite nyfiken eftersom jag aldrig hade hört talas om Krika så jag kollade upp den när jag kom hem. Efter lite söktid kunde jag konstatera att det nog var Kricka det skulle vara och vilthandlaren hade nog både felstavat och uttalat det fel. Krickan är den minsta simanden i Euroa och Nordamerika.


Ingridienser
Till fågeln
Några Krickor - de är pyttesmå så det går iaf två per person.
Kryddor - kardemumma, kryddnejlika, gurkmeja, chili, kummin, fänkål & salt
Äpple
Rotfrukter
Sellerirot
Morötter
Potatis
Vitlök
Olja, salt & peppar
Till servering
Äppelmos

Fågeln
Jag mortlade alla kryddorna och gnuggade in dem i fåglarna. Eftersom de var så små var jag lite rädd att de skulle bli torra så jag tog ett äpple och klyftatde för att fylla ut skrovet med. Tillagades i ugen i form under lock på 200grader i ca30min.

Rotfrukterna
Klyfta rotfrukterna och smaksätt med lite salt & peppar. Kör i långpanna ca 30min på 225grader.

Hur blev det då? På det stora hela tycker jag det smakade helt ok, fågeln blev inte för torr och det var ju bra. Den var väldigt vild i smaken och påminde mycket om duva. Ania var däremot långt ifrån lika öppen och hon såg mest ut som en rädd treåring ut när hon dissikerade den lilla fågeln.

Tyvärr kan man inte få in en fullpoängare varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar