torsdag 30 september 2010

Kyckling-currybollar med rotmos

VI hade väl egentligen tänkt att göra kalkonbollar med råg men vi glömde ta ut kalkonfilén från frysen och glömde likaså att blötlägga rågen imorse så det fick bli nåt annat.

Kycklingbullar
Kycklingbröst
Lök
Ägg
Majsmjöl
Curry - Jag gjorde en egen blandning på nejlika, gurkmeja, kardemumma, cayennepeppar, färsk ingefära och färsk koriander.
Salt & Peppar
Rotmos
Potatis
Morot
Rotselleri
Smör

Kör kycklingen, löken och kryddblandningen i kökassistenten tills de får en konsistens man känner sig nöjd med, jag tycker om att behålla lite textur. Vänd ner ett ägg och lite majsmjöl så det binder bättre. Låt stå så länge du orkar i kylen. Jag höll ut en halvtimme, men det var ju å andra sidan vardag och nån gång ska man ju äta. Forma till bullas bryn dem nån minut i smör, de behöver bara få lite färg. Avsluta med att lägga över dem i en smord form och kör dem 20min i ugn på 150grader.

Skala och dela potatisen grovt och låt ligga i kallt vatten ett tag för att dra ur stärkelse. Byt vattnet och salta och lägg i de andra grönsakerna och koka runt 30min tills de är mjuka och fina. Häll av det mesta av vattnet (men inte i vasken! Buljongen kan man göra risotto eller annat gott på) men behåll lite och kör en stavmixer och smaka av med lite salt och peppar. Tillsätt mer vatten om det behövs. Jag gillar en ganska slät textur men Ania vill kunna känna mer av rotfrukterna. Idag var det jag som lagade mat så jag fick bestämma :) Avsluta med att vända ner en klick smör och låt vila nån minut innan servering, så alla smakerna kommer fram.

Vi serverade med en enkel grönsallad och ett glas vin och det smakade fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar