måndag 6 september 2010

DinkelOtto med kantarell och rårivet

Vi tänkte utforska lite vad annat man kan göra risotto på. Vi har tidgare prövat att blanda quinoa med Arborio men idag var tanken att prova på dinkel. Vi hittade hel dinkel från Saltå kvarn på en ekobutik i Malmö.

Dinkeln blötlades kvällen innan, med det var nog mest Ania som blev lite upphetsad och inte kunde vänta och jag tror att 8h skulle räcka utmärkt. Vi körde otton på en standardgrund med lök och selleri och det fick koka i kalvbuljong i typ 1.5h. Lite vitt vin hade nog också varit bra men nåt sånt fanns inte att tillgå för dagen. Lite smör och pecorino nån minut innan servering.

Salladen var rårivna rödbetor och äpplen som fick lite äppelcidervinäger på sig. Det blev syrligt och jättegott. Tyvärr ser man inte riktigt salladen på bilden då svampen satte sig på den.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vilken trevlig blogg ni har....jag sökte efter något recept på Dinkel som jag just fått serverat på en kurs men aldrig använt. Och då hittade jag hit. Inbillar mig att dinkel är bra för min makes diabetes så här ska det testas. Jag "lånade" ert foto på DinkelOtto för att använda i min blogg men kommer naturligtvis att ange var den kommer ifrån. Hoppas det är OK

    /Diana

    SvaraRadera