torsdag 30 september 2010

Pumparavioli

Pumparavioli är kanske av mer ambitiös natur när det gäller vardagsmat, men kanongott blev det.

Pasta
Ägg
Mjöl (jag tog ungefär 2/3 vitt och 1/3 fullkorn)
Salt
Fyllning
Butternut pumpa
Morötter
Palsternacka
Gul lök
Vitlök
Parmesan
Olivolja
Förslutningsmedel
1 Äggula
Tomatsås
Gul lök
Vitlök
Kryddor - Chili, Timjan, Salt, Peppar

Pasta
Pasta är verkligen jättelätt att göra så det finns få ursäkter att köpa färdigt skräp. Räkna med 100g mjöl till ett stort ägg. Jag brukar också räkna ett ägg per person, men det är lite i överkant. En nypa salt ska också i. Blanda samman degen och låt stå invirad i plastfolie minst 30min, gärna mer, men ställ då in den i kylen.

Fyllning
Skär upp grönsakerna till fyllningen och rosta dem i ugnen på ca 225grader i 35min. Mixa dem med en stavmixar och tillsätt olja och parmesan och smaka av med salt & peppar.

Monteringsanvisning
Kavla ut degen och stansa ut cirklar på ca ø5cm. Jag använde ett dricksglas med tunn kant till det. Ta en sked och skopa upp en lagom mängd fyllning i mitten av en pastaplatta. Pensla med äggulan på kanten och lägg på taket och försegla. Se till att pressa ut all luft när kudden förseglas annars kan den spricka när den kokas. Äggula är ett mycket bra emulgeringsmedel och kommer effektivt att försluta kudden.

Koka raviolin i rikligt med vatten i ca5min.

Tomatsås
Börja tomatsåsen med att steka lök, vitlök och kryddor på låg värme ca 10min. Tillsätt sedan tomaterna och koka upp och låt sen puttra på så länge du känner för det.

Vi serverade med en grönsallad och en pava Amarone (nog till många sommelierers fasa eftersom såsen vara ganska chili-kryddstark).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar