tisdag 14 september 2010

Rotolo med pumpa och zucchini


Vi gjorde en liten tweak på ett recept från boken Jamie Olivers Italien och det blev så jäkla gott.

Fyllning
Pumpa(butternut), Zucchini, Ricotta, Spenat, Vitlök, Pecorino, Salt & Peppar

Vi körde pumpan och zucchinin i ugnen tills de mjuknat lite och blancherade spenaten med vitlöken.
Riktiga pastamänniskor tycker nog det är trams med dinkelmjöl men det smakar ganska gott även när den blir lite grövre.
2 ägg
100g dinkelmjöl
100g vetemjöl (helst ska det väl vara Durumvete)
en skvätt olja
Salt

Knåda hop degen och låt ligga minst 30min i plastfolie. Jag blev nyligen rekommenderad att vika degen när den kavlas för att få den tunnare och det funkade ganska bra, fastän det tog rätt lång tid. Det blev ungefär 8vik och massa arbete innan jag var nöjd.

När degen är ett enda stort rektangulärt blad skär man till kanterna, lägger i fyllningen och river över lite pecorino. Rulla sen ihop det tight i en kökshandduk som man knyter till ändorna på.
Ner med handdukskorven i en STOR gryta och låt den sjuda i 20-25min. Sen är det bara att skära upp och servera.

2 kommentarer:

  1. Hallå! Blogginlägg som detta borde vara förbjudet att läsa under arbetstid. Blir så himla sugen på att laga mat. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. :) Det var också väldigt kul att göra. Första gången jag kokade en handduk

    SvaraRadera