fredag 5 november 2010

En kamp i kylan - Chokladmousse

Det är ibland lite knepigt att göra efterrätter utan mjölkprodukter utan att det blir megatråkigt och speciellt chokadmousse. Jag sprang på den här videon på youtube som visar hur man kan göra mousse bara genom att blanda choklad och vatten. Jag har experimenterat några gånger med varierande resultat men jag tror att jag tillslut har hittat den rätta chokladen och de rätta proportionerna.

Jag kan ju börja med att redovisa för de chokladen jag har testat; 55%, 70% och 90%. Den 90%'iga var den jag testade först men jag tycker att den blev för kraftig och lite grynig. Den 55%'iga gav en bra konsistens men jag tycker att den smakade lite billig Marabou. Det kan ju iof ha att göra med att vi aldrig äter choklad under 70% (bortsett från nån enstaka Snickers när jag har en svag stund). Det sista testet jag gjorde var men en Lindt 70% choklad och jag tror att den träffade sweet-spoten.
Ingredienser (2 portioner)
100g 70% Choklad
100g Vatten (kanske aningen mer)

Smält ner chokladen i vatten i en kastrull. Häll över i en metallskål och ta en ballongvisp och börja vispa som en tok. Vad man vill göra är att "slå sönder" vattendropparna så att man får en balanserad blandning. Man kan lägga is i en skål och vispa ovanpå den, men eftersom det börjar bli kallt ute tycker jag det lättaste är att ta på sig en tröja gå göra det utanför. Det tar ca 20min för chokladen att kallna tillräckligt och man måste vispa hela tiden.

Vi serverat med lite vit choklad som jag tempererade och strök ut på ett papper samt lite varm hallonsås. Det smakade helt fantastiskt. Man får den kraftiga chokladsmaken i en lätt konsistens. Detta kommer att bli en standard hemma hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar