lördag 6 november 2010

...but a giant step for Ania - Fisk och räksoppa med aïoli

Ania är lite fobisk mot skaldjur men när brorsan skulle komma på besök lyckades jag övertala henne om att det var en bra idé att göra en skaldjurssoppa. Det ska dock sägas att det hade varit lönlöst att försöka smyga in musslor, babysteps är det som gäller.

Ingredienser (4pers)
500g fisk skurna i jämnstora bitar- Vi tog lax
25-30st räkor
2st Morötter
2st Gula lökar
200g Konserverade hela tomater
2st Vitlöksklyftor
1 Stor palsternacka
6st Jordärtskockor
0.25g Saffran
Salt & peppar
(Lite vitt vin hade också varit trevligt, men det hade vi visst inget hemma. Men det gjorde inget)

Aïoli
3st Äggulor
Ca 100g Olja - Jag använde rapsolja
Salt & peppar
2st Vilöksklyftor

Skala räkorna, behåll skalet det skall användas till buljongen. Hacka upp en morot, en lök och vitlöken och stek med räkskalet i en kastrull i lite olja på ganska hög värme. Efter några minuter tillsätter man 2l vatten och låter buljongen sjuda ca 20-25min. Häll buljongen genom ett durkslag. Fantastisk buljong, check!

Finhacka en morot och en lök och stek på låg värme ca 10min. Häll på tomaterna, ca 2/3 av buljongen, kryddorna och koka upp. Tillsätt mer buljong om det behövs. Skala och dela palsternackan och jordärtskockorna i grova bitar och lägg ner i grytan. Efter ca 15min när rotfrukterna börjar bli klara tar man av grytan från värmen och tillsätter fisk och räkor. Värmen som finns i vätskan räcker för att koka fisken utan att den blir sönderkokt och den faller isär.

Aïoli
Ta ut äggen ur kylen i god tid, de ska ha samma temperatur som oljan för att förhindra att de skär sig. Börja vispa gulorna och tillsätt oljan bitvis tills man får en konsistens man är nöjd med. jag är inte säker på hur mycket olja jag hällde i, men en kvalificerad gissning är drygt 100g. Pressa ner vitlöken och krydda. Man kan också ha i en liten sked dijon om man känner för det, men det hoppade jag denna gång.

Smak och servering
Vi serverade med lite grovt surdegsbröd och en god kall öl och det smakade så jäkla gott så det finns inte. Till och med Ania verkade riktigt nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar